Stolica i największe miasto Austrii, położone w centralnej części kraju, nad Dunajem.
Wiele razy narzekałem na Wiedeń, że jest zakorkowany, przeludniony, że infrastruktura gastronomiczna nie jest wstanie obsłużyć ruchu turystycznego ale zapomniałem że od mojej ostatniej wizyty w stolicy Austrii minęło już kilkanaście lat i świat się zmienił. Rosja zdołała zaatakować kilka krajów, Amerykanie uciec z Afganistanu, ludzie zapomnieli już o rzekomej pandemii a inne miasta Europy Środkowej, jak Kraków, Bratysława, Brno czy Ołomuniec zwiększyć pulę przyjmowanych turystów, co odciążyło Wiedeń i wyszło mu na dobre.
Jaki jest Wiedeń?
Jeżeli byliście już w Sopronie, Oradei, Timisoarze czy Koszycach, to stolica Austrii jest taka sama tylko bardziej. W architekturze mało jest ciężkiego niemieckiego baroku a dominuje austro-węgierska secesja tylko w większej, nieludzkiej i imperialnej skali.
Podobna jest także kuchnia w której dominują gulasze i panierowane mięso.
Co zobaczyć w Wiedniu?
Wydaje się że niewiele, ale to tylko pozory. Rzym ma Koloseum, Bruksela sikającego chłopca a Praga jest tak wspaniała że cała Ameryka kręci tam filmy i teledyski. Wiedeń kojarzy się tylko z pięknym modrym Dunajem i powieściami szpiegowskimi, a jaki procent ludzi potrafiłby odpowiedzieć co to jest Hofburg? Pewnie niewielu.
To jest o tyle dziwne, że to centrum władzy cesarskiej i siedziba dynastii Habsburgów, robi większe wrażenie niż Londyński Buckingham czy Madrycki Palacio Real.
Na terenie i w najbliższych okolicach Hofburga, możecie zobaczyć m.in.:
- Muzeum Historii Naturalnej
- Wiedeńskie Muzeum Sztuki
- Muzeum Sisi w Wiedniu
- Skarbiec Imperialny
Nieco dalej od Innere Stadt, czyli wiedeńskiego Starego Miasta, warto zobaczyć:
- Pałac Schönbrunn, cesarza Leopolda I,
- Muzeum Techniki – jedno z najlepszych w naszej części Europy.
Wiedeń jest znany z przepięknej architektury, reprezentowanej przez zabytkowe pałace, katedry, kościoły i budynki publiczne. Wśród najważniejszych zabytków Wiednia warto wymienić: Hofburg - zespół pałacowy dawnych cesarzy, Katedrę św. Szczepana, zamek Belweder, pałac Schönbrunn, Ratusz miejski, a także Operę Wiedeńską i Muzeum Historii Sztuki.
Wiedeń jest jednym z najpiękniejszych i najważniejszych miast europejskich, z którego można podziwiać piękno kultury, sztuki i architektury Austrii.
Prater
Popularny park rozrywki położony w Wiedniu, w dzielnicy Leopoldstadt, niedaleko centrum miasta. Park zajmuje powierzchnię około 6 milionów metrów kwadratowych i oferuje wiele atrakcji dla rodzin i turystów.
Jedną z najważniejszych atrakcji Prateru jest zabytkowy koło widokowe Wiener Riesenrad, który jest jednym z symboli Wiednia. Koło widokowe ma 65 metrów wysokości i oferuje piękne widoki na miasto oraz okoliczne tereny.
Wiener Riesenrad - Wiedeński Diabelski Młyn
Zbudowany w 1897 roku z okazji 50 rocznicy panowania cesarza Franciszka Józefa I. W tamtym czasie był to jeden z największych diabelskich młynów na świecie.
Podczas II wojny światowej diabelski młyn został niemal całkowicie zniszczony przez ogień i bomby, a w 1944 roku spłonął.
Katedra św. Szczepana w Wiedniu
Jest kościołem macierzystym rzymskokatolickiej archidiecezji wiedeńskiej i biskupa Wiednia.
Obecna romańska i gotycka forma katedry, którą można dziś oglądać na Stephansplatz, została w dużej mierze zapoczątkowana przez księcia Rudolfa IV i stoi na ruinach dwóch wcześniejszych kościołów, z których pierwszy to kościół parafialny konsekrowany w 1147 r.
Kościół był poświęcony św. Szczepanowi, także patronowi katedry biskupiej w Pasawie, a zatem był skierowany w stronę wschodu słońca w dniu jego święta 26 grudnia, zgodnie ze stanowiskiem w roku rozpoczęcia budowy.
Wysoka na 136 metrów masywna południowa wieża katedry św. Szczepana, przez mieszkańców miasta pieszczotliwie nazywana Steffl, jest najwyższym punktem i dominującym elementem panoramy Wiednia. Jego budowa trwała 65 lat, od 1368 do 1433.
Dzięki wielokolorowemu dachowi z dachówek stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta.






Portret Antona Pilgrama na wsporniku w katedrze Św. Szczepana w Wiedniu. Urodzony w Brnie budowniczy i rzeźbiaż, przedstawiciel późnego gotyku.


AMBONA KAPISTRANA ustawiona po północnej stronie prezbiterium, to XVIII-wieczna kamienna replika drewnianej ambony z której św. Jan Kapistran przemawiał do Wiedeńczyków.


Wiedeń – Katedra św. Szczepana Kaplica Krucyfiksów – miejsce konsekracji Mozarta


Ołtarz z Wiener Neustadt - dzieło anonimowych austriackich rzeźbiarzy i malarzy wykonane na zlecenie cesarza Fryderyka III.
Wiener Minoritenkirche - Kościół Minorytów
Rzymskokatolicki kościół, dom dla włoskojęzycznej społeczności Wiednia i jeden z pierwszych kościołów gotyckich we wschodniej Austrii.
Miejsce, na którym stoi kościół, w 1224 roku zostało przekazane wyznawcom Franciszka z Asyżu. Kamień węgielny położył król czeski Ottokar II w 1276 roku.
Pałac Hofburg w Wiedniu
Główny pałac cesarski dynastii Habsburgów, zbudowany w XIII wieku i później kilkakrotnie rozbudowywany. Pełnił także funkcję cesarskiej rezydencji zimowej, gdyż pałac Schönbrunn był letnią rezydencją.
Pierwotnie planowany w XIII wieku jako siedziba książąt austriackich , pałac rozrastał się na przestrzeni wieków, w miarę jak zyskiwali na znaczeniu. Od 1438 do 1583 i ponownie od 1612 do 1806 był siedzibą królów i cesarzy, a następnie do 1918 roku siedzibą cesarzy Austrii. Od tego czasu pałac nadal pełni funkcję siedziby głowy państwa, a dziś jest używany przez austriackiego prezydenta federalnego.
Jest to także stała siedziba OBWE.
Kolumna Trójcy Świętej
Wiedeńska Kolumna Plagi to kolumna Trójcy Świętej na Graben w centrum Wiednia. Wybudowana po epidemii dżumy w 1679 roku i konsekrowana 29 października 1693 roku. Barokowa kolumna o wysokości 21 metrów jest jednym z najsłynniejszych i najbardziej efektownych dzieł rzeźbiarskich w mieście.
W obliczu kryzysu wywołanego koronowirusem, kolumna stała się centralnym punktem kontaktowym w Wiedniu, umieszczono w niej znicze i teksty modlitewne z prośbą o łagodne zakończenie pandemii.
Kościół Świętego Piotra w Wiedniu
Pierwszy kościół św. Piotra, po którym dziś nie ma żadnych pozostałości, pochodzi z późnej starożytności i dlatego był najstarszym kościołem i parafią w Wiedniu. Powstał w drugiej połowie IV wieku, kiedy budynek koszarowy z rzymskiego obozu Vindobona przebudowano na jednonawową bazylikę, halową świątynię.
Obecny budynek kościoła ukończono i konsekrowano w 1733 roku i był pierwszą kopułową budowlą w barokowym Wiedniu.
W epoce biedermeieru kościół św. Piotra był uważany za jeden z najpopularniejszych kościołów Wielkiego Tygodnia, podczas którego ludność oddawała cześć przy jak największej liczbie świętych grobów kościołów, które zostały zbudowane w tym celu.


Fresk kopuły - Namalowany samodzielnie przez Johanna Michaela Rottmayra w latach 1713-14. Głównym tematem jest koronacja Maryi przez Boga Ojca i Boga Syna, nad którą w latarni unosi się Duch Święty.

Ołtarz główny zaprojektował Antonio Galli-Bibiena: w centrum znajduje się duży ołtarz przedstawiający uzdrowienie chromego człowieka przy Bramie Świątyni w Jerozolimie przez apostołów Piotra i Jana.


Kościół Świętego Michała w Wiedniu
Michaelerkirche to jeden z najstarszych kościołów w Wiedniu w Austrii, a także jeden z niewielu zachowanych budynków romańskich.
Kościół św. Michała był niegdyś kościołem parafialnym dworu cesarskiego, kiedy nazywał się Zum heiligen Michael.
W swojej długiej historii, obejmującej ponad osiem wieków, kościół obejmował mieszankę stylów architektonicznych. Z biegiem czasu ulegało licznym przekształceniom, w wyniku czego uzyskał dzisiejszy wygląd, niezmieniony od 1792 roku.
Obecna fasada została zbudowana w 1792 roku w stylu neoklasycznym przez Ernesta Kocha, typowym stylu panowania cesarza Józefa II. Nad wejściem, na szczycie frontonu, wspartego na doryckich kolumnach Antonio Beduzziego, stoi grupa ze skrzydlatymi aniołami i św. Michałem zabijającym Lucyfera.







Relikwie św. Juliusza Rzymianina, zwanego patronem wiedeńskich dzieci. Święty ten poniósł męczeńską śmierć w młodym wieku podczas okrutnych prześladowań chrześcijan w Rzymie w II lub III wieku.


Barkowa rzeźba przedstawiająca Józefa z Arymatei i Nikodema, składających Jezusa do grobu w w Michaelerkirche.

Tablica z napisem: 10 grudnia w tym kościele podczas nabożeństwa żałobnego Wolfganga Amadeusza Mozarta po raz pierwszy wykonano fragmenty jego Requiem.
Kościół Uniwersytecki (Jezuitów) w Wiedniu
Jezuici przebywali w Wiedniu już od ponad siedemdziesięciu lat, kiedy ich kwitnące kolegium zostało połączone z Uniwersytetem Wiedeńskim, jezuici otrzymali katedry filozoficzne i teologiczne na Uniwersytecie Wiedeńskim i wybudowano istniejący do dziś zespół Starego Uniwersytetu. W jednym skrzydle placu Jezuici zbudowali kościół na miejscu kaplicy pod wezwaniem św. Benedykta. Został on zbudowany przez nieznanego budowniczego w latach 1623-1631, z prostym wyposażeniem, odpowiadającym warunkom panującym w czasie wojny. Kościół został poświęcony świętym jezuitom Ignacemu Loyoli i Franciszkowi Ksaweremu.
W 1703 roku cesarz Leopold I sprowadził do Wiednia malarza i rzeźbiarza Andreę Pozzo, słynącego już w Rzymie, aby przebudował kościół w stylu wysokiego baroku. Jezuita Pozzo dodał dwie wieże i nadał fasadzie obecny kształt. Wnętrze także było bogato wyposażone. Pozzo zbudował galerie nad ośmioma bocznymi kaplicami , które są ze sobą połączone i wsparte na prostych i zakrzywionych kolumnach pokrytych sztukateryjnym marmurem . Organy wkomponowano w dwukondygnacyjną emporę nad wejściem. Z Pozzo pochodzi także ołtarz główny poświęcony Wniebowzięciu Marii.
Pozzo, najbardziej znany ze swoich malarstwa perspektywiczno-iluzjonistycznego, ozdobił także sufit kościoła. Szczególnie iluzoryczna kopuła potrafi zwieść oko i dać widzowi przestrzennie realistyczne wrażenie kopuły. W posadzce nawy znajduje się oznakowany kolorem kamień, z którego pozorna kopuła najlepiej oddziałuje na widza. Pozzo zastosował nawet efekt na udrapowanej tkaniną koronie maryjnej.




To coś przed ołtarzem, oklejone terakotą jak ze szpitalnego kibla, to dowód upadku zakonu Jezuitów i Europy.

Iluzoryczna kopuła, dzieło Andrei Pozzo.

Zegar Ankeruhr
Zegar zbudowany w latach 1911-1914 na podstawie rysunków wiedeńskiego malarza Franza von Matscha. Zegar umieszczony jest na mostku nad ulicą, łączącym budynki będące dawniej siedzibą Towarzystwa Ubezpieczeniowego Anker i uważany jest za arcydzieło secesji wiedeńskiej.
W ciągu dwunastu godzin po moście przemieszcza się dwanaście figurek lub grup figurek związanych z historią Wiednia.
Vermählungsbrunnen - fontanna zaślubin
Nazwana na cześć przedstawionej sceny zaślubin Marii i Józefa przez Arcykapłana. Fontanna jest darem wotywnym cesarza Leopolda I w 1702 r. w trosce o powrót jego syna Józefa z oblężenia palatynackiej twierdzy Landau, ale złożonej dopiero po śmierć cesarza.
Dar wotywny Leopolda I był drewniany i uległ naturalnemu zniszczeniu, dlatego cesarz Karol VI kazał go rozebrać. Wmurowanie kamienia węgielnego pod nowy pomnik odbyło się 14 sierpnia 1729 roku, a poświęcenie przez kardynała hrabiego Kollonitscha 14 kwietnia 1732 r.
Architektura pomnika pochodzi od nadwornego kamieniarza Eliasa Hügla . Cztery postacie aniołów na występach podstawy i trzy postacie w grupie małżeńskiej są dziełem Antonio Corradiniego. Baldachim z brązu z koroną aureolową, ozdobiony motywami zdobniczymi i roślinnymi, nawiązuje do chuppy, czyli tzw. H. żydowski baldachim weselny, a jego twórcą był ludwisarz Johann Baptist Divall.
Zniszczony przez bomby w roku 1944, Josefsbrunnen został odrestaurowany w latach 1950-1955, a młody rzeźbiarz Wander Bertoni odrestaurował zniszczoną głowę posągu Matki Boskiej.
Kościół Świętego Ruprechta - Ruprechtskirche
Romański kościół tradycyjnie uważany za najstarszy w mieście.
Kościół znajduje się w jednej z najstarszych części miasta, na odcinku rzymskiej Vindobony.
Obecnie toczy się dyskusja, czy Ruprechtskirche jest naprawdę najstarszym kościołem w Wiedniu. Odkrycia starych fundamentów pod kościołem św. Piotra i starych grobów pod katedrą św. Szczepana podważają pewność tego twierdzenia.
Według legendy został założony przez Cunalda i Gisalricha, towarzyszy Ruperta w czasie okupacji przez niego siedziby biskupa salzburskiego.
Pierwsza wzmianka w dokumentacji historycznej znajduje się w dokumencie z 1200 roku, kiedy książę Henryk II Jasomirgott opisuje dar dla kościoła Schottenstift . W dokumencie wspomniano także o kościele Ruprechtskirche.
W średniowieczu w kościele mieściła się siedziba Urzędu Solnego (Salzamt), który rozprowadzał sól wśród odbiorców indywidualnych i dbał o jej jakość. Kościół wychodzi na molo handlarzy solą na kanale Dunaju.
Kościół parafialny św. Othmara pod Weißgerbernem
Zbudowany w latach 1866-1873 w stylu neogotyckim według planów architekta Friedricha von Schmidta i jest poświęcony św. Othmarowi. Budynek dominuje nad okolicą za Kolonitzplatz. Budowla jest trójnawowym zespołem bazylikowym z wieżą wejściową, transeptem, obejściem i wieńcem kaplicowym w formach wczesnogotyckich.
Wieża o wysokości 80 metrów jest, obok wieży kościoła św. Elżbiety, piątą co do wysokości wieżą kościelną w Wiedniu.
W 1944 roku kościół w pierścieniu kaplicy został trafiony bombą i uległ poważnemu zniszczeniu. W latach powojennych zniszczenia naprawiono przy wsparciu władz samorządowych Wiednia.
Parlament Österreich
Budynek powstał w latach 1874-1883 jako siedziba obrad Rady Państwa, parlamentu austriackiej części monarchii austro-węgierskiej.
Autorem projektu budynku parlamentu był duński architekt Theophil Hansen. Obiekt powstał w nurcie historyzmu, naśladując sztukę starożytnej Grecji. Budynek wykazuje bezpośrednie podobieństwo do ateńskiego Zappeionu.
Ratusz w Wiedniu
Nazywany Nowym Ratuszem dla odróżnienia od Ratusza Starego, został zbudowany w latach 1872-1883 według projektów architekta Friedricha von Schmidta w stylu neogotyckim.
Jest jednym z wielu zabytkowych budynków, które powstały wówczas wzdłuż Ringstrasse. Fasada ratusza jest wybitnym przykładem świeckiej budowli neogotyckiej.
Wygląd zewnętrzny, zwłaszcza wieża o wysokości 98 m, inspirowana jest tradycją flamandzkich gotyckich ratuszy, takich jak brukselski ratusz na Grand-Place/Grote Mark.
Kościół Augustianów w Wiedniu
W 1327 roku książę Fryderyk Piękny ufundował kościół z krużgankiem dla księży Augustianów. Zbudowany w XIV wieku jako kościół parafialny cesarskiego dworu Habsburgów, harmonijne gotyckie wnętrze dodano w XVIII wieku.
Odbyło się w nim wiele ślubów Habsburgów, w tym ślub arcyksiężnej Marii Teresy w 1736 roku z księciem Franciszkiem Lotaryngii.
W Kaplicy Loreto, na prawo od ołtarza głównego, znajdują się srebrne urny zawierające serca władców Habsburgów, a ich ciała przechowywane są w Krypcie Cesarskiej. Herzgruft zawiera serca 54 członków rodziny cesarskiej.
Wśród zabytków kościoła godny uwagi jest pomnik arcyksiężnej Marii Krystyny, wyrzeźbiony przez Antonio Canovę w 1805 roku.
W 1854 r. ślub brali w tym kościele Franciszek Józef z Elżbietą Bawarską, czyli popularną Sisi.

Tablica upamiętniająca mszę świętą z udziałem króla polskiego Jana III Sobieskiego nazajutrz po zwycięskiej bitwie pod Wiedniem.





Pomnik pogrzebowy Marii Krystyny Austryjackiej - arcyksiężniczki austriackiej, królowej Hiszpanii 1885-1902. Autorem dzieła jest wybitny włoski rzeźbiarz Antonio Canova.


Grecki Kościół Świętej Trójcy
Cerkiew prawosławna w Innere Stadt, przy Fleischmarkt 13, w dawnej Dzielnicy Greckiej Wiednia.
Grecko-prawosławna wspólnota Świętej Trójcy powstała w 1787 r. w wyniku Patentu Tolerancji wydanego przez cesarza Józefa II w 1781 roku.
Jednonawowe wnętrze kościoła z prostokątnym chórem nawiązuje do barokowej architektury sakralnej, występującej na południu Niemiec i Austrii.
Kościół Kawalerów Maltańskich - Malteserkirche
Kościół Maltański, znany również jako Malteserkirche, to gotycki kościół położony przy Kärntner Straße w Wiedniu. Ma historyczne powiązania z Rycerzami Szpitalnymi. Najwcześniejsza wzmianka o kościele w tym miejscu pochodzi z 1217 roku, kiedy to nazywano go domem Pruederów Zakonu św. Jana. Zakład ten pełnił funkcję komandorii zapewniającej opiekę i wsparcie krzyżowcom.
Istniejący budynek kościoła powstał w połowie XV wieku. W epoce baroku kościół przeszedł renowację, aby dostosować go do współczesnych preferencji architektonicznych. Dalsze przebudowy miały miejsce w 1806 r. W XIX w. w 1839 r. dobudowano witraże do Kommendenhausu, a w 1857 r. do różnych części kościoła.
W związku z trudnościami finansowymi Zakonu po I wojnie światowej kościół musiał zostać sprzedany w 1933 r. wraz z Johanneshofem. Następnie na mocy zarządzeń konserwatorskich zmieniono przeznaczenie kościoła, zachowując jednocześnie jego historyczne znaczenie. W 1960 r. został ponownie przejęty i przeszedł etapowy proces renowacji, którego kulminacją była kompleksowa renowacja w 1998 r.
Godną uwagi cechą kościoła jest ołtarz główny, który namalował Johann Georg Schmidt w 1730 r.
Czerwiec - miesiąc freaków - w Wiedniu
W Ratyzbonie to było nawet zabawne i marginalne, ale Wiedeń .... wiadomo, inna skala.

Żeberka wegańskie, czyli soja na patyku.

A tu ofiary przedawkowania wegańskich żeberek.

To pierwszy raz widzę. Jeszcze hak...kreuza brakuje

Baner wygląda na nowy. Jeszcze im się nie znudziło?
Polskie akcenty w Wiedniu
Polska społeczność w Wiedniu jest jedną z największych i najbardziej aktywnych grup emigracyjnych w Austrii. Szacuje się, że w całej Austrii mieszka około 100–120 tys. Polaków, a duża część z nich osiedliła się właśnie w stolicy.
Polacy zaczęli osiedlać się w Wiedniu już w XVII wieku, szczególnie po odsieczy wiedeńskiej (1683). W XIX wieku miasto było ważnym ośrodkiem dla polskich emigrantów, zwłaszcza inteligencji i działaczy niepodległościowych.
