Muzeum założone w 2001 roku i zawiera bogatą kolekcję samochodów sportowych marki Lamborghini, której historia sięga lat 60. XX wieku.
Muzeum Lamborghini w Sant`Agata Bolognese to najmniejsze, i z najmniejszą ilością eksponatów, muzeum motoryzacyjne jakie widziałem.
Nie ma w tym nic dziwnego. Lambo, mimo że jest rozpoznawalna marką, historię ma krótką a pierwszy model ich samochodu zadebiutował w latach 60 XXw.
Nie spodziewajmy się więc takich atrakcji, osadzonych w historii motoryzacji i cywilizacji, jak w Muzeum Mercedesa czy Alfa Romeo. Całą ekspozycję można obejrzeć w 10-20 minut, czyli w czasie krótszym niż dojazd do muzeum z Modeny czy Bolonii.
Jest coś absurdalnego, że w Sant`Agata Bolognese, miasteczku niespełna ośmiotysięcznym, położonym wśród pól uprawnych i małych gospodarstw rolnych, gdzie nie ma nawet porządnych dróg, powstała taka marka i fabryka motoryzacyjna. Wiele wyjaśnia to, że Lamborghini to pierwotnie producent ciągników i maszyn rolniczych.
Czy więc warto odwiedzić Sant`Agata Bolognese?
Jak najbardziej.
Eksponatów jest mało, ale nigdzie nie zobaczycie takich samochodów, zgromadzonych pod jednym dachem.
Przecież to Lamborghini!
W muzeum można podziwiać zarówno najstarsze modele jak i najnowsze prototypy i koncepcyjne pojazdy. Wśród eksponatów znajdują się takie kultowe modele jak Miura, Countach, Diablo czy Aventador, a także modele specjalne stworzone z okazji różnych wydarzeń, takie jak Lamborghini Reventón czy Veneno.
W muzeum znajduje się również centrum badawcze i produkcja, gdzie można zobaczyć proces tworzenia tych niezwykłych samochodów. Można zobaczyć jak zaczyna się produkcja od modeli koncepcyjnych, aż do końcowego etapu, kiedy to samochody opuszczają fabrykę.
Muzeum Lamborghini to także miejsce, w którym można poznać historię i filozofię tej włoskiej marki. Można dowiedzieć się o tym, jak powstawały kolejne modele samochodów, jakie były inspiracje projektantów, a także jak Lamborghini rozwijało się na przestrzeni lat.
Muzeum Lamborghini w Sant'Agata Bolognese to obowiązkowa atrakcja dla miłośników samochodów sportowych i fanów tej kultowej marki.
Muzeum Lamborghini
Lamborghini Sesto Elemento
Lamborghini Sesto Elemento, charakteryzujące się wyjątkowo lekką konstrukcją uzyskaną dzięki zaawansowanej technologii włókna węglowego, ma całkowitą masę własną wynoszącą zaledwie 999 kilogramów (2202 funtów), włączając jednostkę napędową V10 i stały napęd na wszystkie koła. Dzięki rewelacyjnemu stosunkowi masy do mocy wynoszącemu zaledwie 1,75 kilograma na CV, ten supersportowy samochód z limitowanej edycji oferuje niezrównane osiągi: od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie zaledwie 2,5 sekundy.
Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002 był pierwszym prawdziwym pojazdem terenowym zaprezentowanym przez Automobili Lamborghini na Salonie Samochodowym w Genewie w 1982 roku. Jego produkcję rozpoczęto w 1986 roku.
Dzięki mocnemu silnikowi V12 i napędowi na wszystkie koła LM 002 mógł pokonywać wzniesienia o nachyleniu 120% i osiągać prędkość maksymalną 210 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 w 7,8 sekundy.
Lamborghini Reventón
Samochód wyprodukowany w ilości zaledwie 20 egzemplarzy.
12-cylindrowy silnik napędzający Reventón Roadster to jeden z najmocniejszych silników wolnossących na świecie: od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.
Lamborghini Diablo
1990. Szefowie Lamborghini życzyli sobie maksymalnej prędkości co najmniej 320 km/h, a inżynierowie spełnili to życzenie. Z prędkością maksymalną 325 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy Diablo zajęło pole position w segmencie samochodów supersportowych.
Diablo miało zostać godnym spadkobiercą sławnych Miury i Countacha. Ten nowy supersamochód był szeroki, niski i futurystyczny. I podobnie jak jego poprzednicy, szybko stał się ulubieńcem miłośników motoryzacji na całym świecie.
Diablo produkowany był w latach 1990-2001. W tym okresie Lamborghini wprowadziło kilka odmian koncepcji Diablo, które przyczyniły się do zbudowania legendy Lamborghini i odniosły ogromny sukces sprzedażowy: na całym świecie sprzedano prawie 3000 egzemplarzy.
Lamborghini Countach
Pierwsza generacja Countacha nosiła nazwę LP 400. Jej 4-litrowy silnik V12 montowany był wzdłużnie (Longitudinale Posteriore, stąd „LP”) i wytwarzał 375 KM. Maksymalna prędkość 309 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy udowodniły, że LP 400 nie tylko zachwyca wyglądem, ale także oferuje oczekiwane, najwyższe osiągi, które reprezentuje Lamborghini.
Do dziś Countach – zwłaszcza LP 400 z pierwszej serii – cieszy się dużym zainteresowaniem, przede wszystkim ze względu na kultowe elementy wizualne tej wersji, takie jak charakterystyczny kształt, brak dużych błotników i tylnych spojlerów. W latach 1974-1978 wyprodukowano 151 egzemplarzy Countach LP 400.
Lamborghini Miura
Dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi V12 i fascynującemu nadwoziu, dwumiejscowy samochód kultowego producenta samochodów na nowo zdefiniował koncepcję samochodu sportowego.
Dowodem tego jest fakt, że w momencie swojego debiutu Miura była najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie: osiągając prędkość maksymalną 280 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy, Lamborghini Miura ustanowiła nowe standardy w segmencie samochodów sportowych.
Miura została dalej rozwinięta w Miurę S o mocy 370 KM, a później w Miurę SV, która miała szersze błotniki i znacznie odnowiony silnik 385 KM z oddzielnymi układami smarowania silnika i skrzyni biegów.
Lamborghini 400 GT
Produkcja 400 GT rozpoczęła się w 1966 roku od 4-litrowego 12-cylindrowego silnika, który był już stosowany w ostatnich 23 modelach 350 GT. W porównaniu do swojego poprzednika, 400 GT zostało odnowione i zwiększono przestronność, w wyniku czego powstał pierwszy prawdziwy czteromiejscowy model Lamborghini 2+2.
Produkcję zakończono po 225 modelach, z czego ostatnie 70 wprowadzono na rynek w 1969 roku z kilkoma zmianami w nadwoziu i luksusowym wnętrzu w wersji Islero S.
Espada
Lamborghini Espada został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1968 r., po tym jak założyciel firmy Ferruccio Lamborghini zażądał, aby wierny Marcello Gandini z Bertone zaprojektował rzeczywiste czteromiejscowe samochody w celu poszerzenia swojej oferty samochodów sportowych. W trakcie dziesięcioletniej produkcji Espada przeszła kilka modyfikacji. Chociaż z każdą serią zmieniano silnik i wnętrze, konstrukcja nadwozia pozostała prawie niezmieniona. Po prostu nie było potrzeby większych przeprojektowań, ponieważ Espada od samego początku przyciągała wzrok. Dzięki dużej kabinie pasażerskiej, przestronnemu bagażnikowi i mocnemu silnikowi V12 Espada była ucieleśnieniem włoskiego Gran Turismo, luksusowego samochodu na wielkie wycieczki.
Lamborghini Centenario
Samochód wyposażony w wolnossący silnik V12 o mocy 770 KM, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 2.8 sekundy, został wyprodukowany w limitowanej edycji, w sumie 40 modeli: 20 coupé i 20 roadsterów.