Uważana jest za jedno z najpiękniejszych miast w Toskanii. Ale czy na pewno?
Zwabieni wyjątkowo atrakcyjnymi zdjęciami Sieny, które można znaleźć w internecie, postanowiliśmy poświęcić temu miastu więcej czasu i zostać tam przez trzy dni. Niestety, Siena to jedno z tych miast, które lepiej wypadają na obrazkach niż w rzeczywistości.
To uważane za jedno z najpiękniejszych miast Toskanii, to miejsce przytłaczające, klaustrofobiczne, ciemne i wilgotne. Nawet na Piazza del Campo człowiek czuje się jak w większej celi, ale w tym samym więzieniu.
Pewnie pomyślicie: człowieku, jeśli nie lubisz ciasnych średniowiecznych uliczek, to co ty robisz we Włoszech?
To nie tak. Siena jest, po prostu, ekstremalna. Jest biegunem ciasnoty, ale posłużmy się analogią: Jeżeli podobają ci się szczupłe kobiety, to nie znaczy, że za atrakcyjną uznasz anorektyczkę, wyglądająca jak egipska mumia. Jeżeli jesteś miłośnikiem barokowej architektury, to nie znaczy że spodobają ci się rezydencje cygańskiej arystokracji na przedmieściach Sybina.
Taka właśnie jest Siena, a konkretnie jej średniowieczna część za murami. Do dzisiaj nie wiem jak udało mi się przejechać stare miasto, wielkim Land Roverem i to bez zarysowań. Ale stres był.
Czy warto odwiedzić Sienę?
Jak najbardziej, ale nie poświęcajcie na nią więcej niż jeden dzień. Tyle w zupełności wystarczy, a może nawet, nie będąc tam przywiązanych noclegami, dostrzeżecie tam także wiele pozytywów. Na dłuższy pobyt, jednak polecałbym Pizę, Florencję, czy niedocenioną przeze mnie, ale wspaniałą Weronę.
Gdzie w Sienie można dobrze zjeść?
Zamiast się błąkać po całym mieście, od razu idźcie na Via Camollia. Zanim odkryliśmy tą uliczkę, jedliśmy w restauracjach na Piazza del Campo, czego trochę żałujemy. Na Via Camollia wybór jest większy, ceny niższe a jakość co najmniej taka sama, jak nie wyższa. Szczególnie polecam flaki, po włosku Trippa, które w Toskanii je się w bułce. To taki hamburger, tylko zamiast wołowego kotleta, w środku znajdziemy gotowany krowi żołądek.
Siena jest znana z wielu powodów, w tym z pięknej architektury i sztuki, przede wszystkim ze słynnego gotyckiego katedralnego kościoła z charakterystyczną zieloną i biało-różową marmurową fasadą oraz z wielu muzeów i galerii sztuki.
W Sienie można również znaleźć wiele zabytkowych budynków, takich jak Palazzo Pubblico - ratusz z XIII wieku z wieżą zegarową, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków miasta. Innymi ciekawymi miejscami są również Piazza del Campo - duży, piękny plac z charakterystycznym wklęsłym kształtem, a także Fontanna della Piazza del Campo, jedna z najbardziej znanych fontann w Sienie.
Siena jest również znana ze słynnego wyścigu konnego "Palio di Siena", który odbywa się dwa razy w roku, w lipcu i sierpniu. To tradycyjne wydarzenie przyciąga tysiące turystów z całego świata.
Siena - Piazza del Campo
Uniwersalny symbol miasta, wyraźna formacja Piazza del Campo to tylko jeden z powodów, dla których UNESCO uznaje Sienę za idealne ucieleśnienie średniowiecznego miasta . Zbudowany dokładnie w miejscu, w którym trzy zabytkowe miasta na wzgórzach zbiegały się ze sobą, zanim ostatecznie połączyły się, tworząc społeczność Sieny.
Dziedziniec Palazzo Pubblico - gotyckiego ratusza.
Gavinone - centralnego odpływu wody na przed Palazzo Pubblico. Gavinone pokrywa żeliwna rzeźba włoskiego artysty Massimo Lippiego.
Palazzo Pubblico - ratusz Sienny
Katedra Matki Bożej Wniebowziętej w Sienie
Katedra metropolitalna Santa Maria Assunta jest głównym miejscem kultu katolickiego w Sienie, w Toskanii, biskupiej siedzibie archidiecezji metropolitalnej Siena-Colle di Val d`Elsa-Montalcino; budynek znajduje się na placu o tej samej nazwie, w Terzo di Città. Zbudowany we włoskim stylu romańsko-gotyckim, jest jednym z najbardziej znaczących kościołów zbudowanych w tym stylu we Włoszech kosztami i kontraktami związanymi z budową i dekoracją katedry.
Kościół San Domenico w Sienie
Basilica di San Domenico to jeden z kościołów w Sienie w Toskanii, który ma ogromne znaczenie dla swoich mieszkańców. Często nazywana jest Bazyliką Cateriniana. Kościół jest wspaniały w prostocie swojego projektu i architektury.
Kościół San Domenico od frontu.
Kościół San Domenico - widok z Piazza San Giovanni.
Chiesa del Crocifisso - sanktuarium Świętej Katarzyny ze Sieny
Ulice Sieny
Via Camollia, ulica pełna restauracji.
Tarcza strzelnicza na dupie?
Widok na San Clemente in Santa Maria dei Servi
Nie wiem jaki to makaron, ale chyba nie Penne.
Widok na Sienę z Fortezza Medicea
Piazza San Giovanni - i katedra od tyłu.
Kościół Santa Maria delle Nevi od tyłu.
Fonte Gaia
Pierwszą fontannę na Piazza del Campo ukończono w 1342 roku. Podziemnymi rurami doprowadzano wodę z ujęcia odległego o 25 kilometrów.
Legenda głosi, że termin Gaia odnosi się do łacińskiego określenia OBLUBIENICY i że fontanna była poświęcona Oblubienicy Bożej i patronce Sieny, Dziewicy Marii.
W 1419 roku fontanna otrzymała obecną ozdobną ramę wykonaną przez Jacopo della Quercia.
Płaskorzeźby boczne przedstawiają epizody z Księgi Rodzaju: Stworzenie Adama i Ucieczka z ogrodu Eden. Wilki tryskające wodą, przedstawiające wilczycę Remusa i Romulusa, dla uczczenia rzekomych powiązań Sieny ze starożytnym Rzymem.
Palazzo Salimbeni
Pałac miejski w stylu gotyckim położony na Piazza Salimbeni. Budynek, powiązany ze starożytną rodziną kupiecką ze Sieny, mieści obecnie główne biura Banca Monte dei Paschi di Siena, najstarszego banku na świecie.
Został zbudowany w XIV wieku, prawdopodobnie nad istniejącymi wcześniej budynkami z XII-XIII wieku. W XIX wieku został przebudowany w stylu neogotyckim.
Kościół San Giuseppe w Sienie
Zbudowany na zlecenie contrada dell'Onda, czyli 17 okręgów miejskich, których przedstawiciele ścigają się na koniach w Palio di Siena i rozpoczął działalność w 1521 roku.
Budowa trwała przez całe stulecie.
Chiesa di San Cristoforo
Położony na Piazza Tolomei, jeden z najstarszych budynków w mieście. Pierwotny kościół w stylu romańskim, na planie krzyża łacińskiego, wzniesiono pierwotnie w XI-XII wieku.
W XIII wieku był siedzibą rady rodzącej się Republiki Sieny i w tym miejscu w 1260 roku odbyło się spotkanie Rady 24 z ambasadorami Florencji. Ten ostatni zażądał, aby Siena przełamała jej mury i pozwoliła na założenie florenckich fortec w każdym Terzo. Te ciężkie żądania zmusiły tych pierwszych do podjęcia decyzji, że wojna z Florencją jest nieunikniona, odprawili ambasadorów i przygotowali się do wojny.
Palazzo Tolomei
Jeden z najstarszych pałaców w mieście, wzniesiony w latach 1270-1275 przez rodzinę Tolomei.
Służył jako pierwsza stała siedziba gminy sieneńskiej, przed budową Palazzo Pubblico na Piazza del Campo, a także pełnił funkcję banku i prywatnej rezydencji.
Sanktuarium i dom św. Katarzyny ze Sieny
Po założeniu habitu tercjarki Katarzyna w dalszym ciągu spędzała życie w miejscu swoich narodzin, zgodnie z nowym sposobem przeżywania poświęcenia się Bogu, wprowadzonym po raz pierwszy przez św. Franciszka, a następnie zaakceptowanym także przez św. Dominika.
Sanktuarium obejmuje starożytny dom rodziny Benincasa, miejsce narodzin Świętej Katarzyny.
Kościół Santa Maria di Provenzano
Kościół poświęcony jest tajemnicy Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i św. Elżbiety. Jest sanktuarium, w którym przechowywany jest obraz Madonny z Provenzano, czczony pod tytułem Advocata nostra i na cześć którego co roku, w dniu 2 lipca zostaje uruchomione słynne Palio.
Legenda głosi, że na zewnętrznej ścianie jednego z domów w dzielnicy wisiał obraz z glazurowanej terakoty przedstawiający temat Piety, wykonany według popularnej tradycji przez św. Katarzynę ze Sieny.
W 1552 roku zdarzyło się, że hiszpański arkebuzer oddał strzał z broni palnej w stronę świętego obrazu, pozostawiając popiersie Madonny nienaruszone, niszcząc jednak jej ramiona i resztę obrazu. Rzeźba od razu stała się symbolem: była przedmiotem wielkiej czci ludu, początkowo w ramach zadośćuczynienia za świętokradczy gest, a później z powodu przypisania Madonnie kilku cudów, uznanych w 1594 r.
Facciatone
Niedokończone fragmenty nowej katedry, teraz taras widokowy. W 1339 roku podjęto decyzję o rozbudowie katedry w Sienie. Projekt przewidywał, że obecna katedra będzie reprezentować jedynie transept nowej katedry. Realizacja prac musiała nastąpić poprzez budowę trzech nowych naw, jednak z powodu różnych trudności i straszliwej zarazy z 1348 roku prace zostały definitywnie przerwane w 1357 roku.